Aktualności

Nicola Mendelsohn: technologie w służbie przyszłości

15 lipca 2016

Nicola Mendelsohn, wiceprezes Facebooka na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, była gościem specjalnym VII Kongresu Innowacyjnej Gospodarki. Podczas swojego wystąpienia 8 czerwca mówiła o roli nowych technologii w kształtowaniu przyszłości i odpowiedzialności za podejmowane działania.

Podczas swojego wystąpienia Nicola Mendelsohn podkreślała, że cieszy się, iż Facebook swoją działalnością przyczynia się do rozwoju społeczeństwa cyfrowego oraz innowacyjnej gospodarki na całym świecie, w tym także w Polsce.

Mendelsohn zauważyła, że żyjemy w czasach ciągłej zmiany we wszystkich obszarach życia, także w biznesie. Przykładowo, średni czas istnienia firm z grupy tych osiągających najlepsze wyniki wynosił jeszcze kilkanaście lat temu 67 lat. Dziś średni wiek spółek z indeksu S&P 500 (największych spółek, notowanych na giełdach amerykańskich: NYSE i NASDAQ) wynosi zaledwie 15 lat. Żadna firma – także Facebook – nie może uważać się dziś za odporną na zakłócenia, płynące z nieustannych zmian, będących efektem czwartej rewolucji przemysłowej.

Odpowiedzią na funkcjonowanie warunkach nieustannej zmiany jest odpowiednia strategia: obserwacja rzeczywistości, eksperymentowanie, zadawanie pytań i poszukiwanie odpowiedzi, a także skupienie się na realizowanej misji. Facebook dąży do tego, aby świat stawał się miejscem bardziej otwartym, w którym kontakty między ludźmi stają się łatwiejsze. Technologia ma służyć postępowi, i wzrostowi gospodarczemu, ma ułatwiać komunikację między ludźmi i dawać głos tym, którzy tego potrzebują. Technologie dają ludziom możliwość wypowiedzenia się przeciw nieprawidłowościom, niesprawiedliwościom czy nietolerancji, a także ułatwiają szukanie pracy i rozpoczynanie własnych biznesów, sprzyja tworzeniu wspólnot, skupionych wokół ważnych dla nich spraw.

Dzięki oferowanym przez Facebook możliwościom, w ostatnim roku 950 mln osób otrzymało powiadomienia o tym, że ich znajomi, przebywający w miejscach zagrożeń (trzęsienie ziemi w Nepalu, zamachy w Paryżu i w Brukseli), są bezpieczni; 8 mln ludzi należy do grup wspierających uchodźców. Siła funkcjonujacych pomiędzy ludźmi połączeń widoczna podczas różnego rodzaju światowych wydarzeń: od premiery nowej części Star Wars, poprzez puchar świata w krykiecie, po prawybory prezydenckie w USA.

Tę siłę, wynikającą z sieci połączeń, można skutecznie wykorzystywać także w biznesie. W Polsce jest 14 mln użytkowników Facebooka – 84% z nich korzysta z niego także w celach biznesowych. Nowe narzędzia marketingu i komunikacji pojawiają się i rozwijają niemalże z dnia na dzień: półtora roku temu na Facebooku generowano 1 mld odsłon materiałów wideo dziennie, a w tej chwili jest ich 8 mld dziennie.

Facebook realizuje także strategie długoterminowe, czego przykładem jest projekt Internet.org. 4,5 mld ludzi na świecie nadal pozostaje wykluczonych cyfrowo, nie posiada dostępu do Internetu – celem tego projektu jest włączenie w obieg cyfrowy jak największej grupy osób z tej nieuprzywilejowanej większości mieszkańców Ziemi. Dlaczego jest to ważne? Badania wskazują, że średnio spośród 10 osób, które uzyskają podłączenie do Internetu, 1 zdoła wydźwignąć się z biedy.

Facebook prowadzi także długoterminowe działania w zakresie sztucznej inteligencji czy rozwoju komunikacji wizualnej. Innowacje, niezależnie od obszaru, w jakim się pojawiają, wprowadzają zamieszanie i zakłócenia w dotychczasowym funkcjonowaniu – inaczej nie byłyby innowacjami. Tkwi w nich jednak wielki potencjał dla rozwoju gospodarczego i społecznego, a zadaniem takich firm jak Facebook jest wspieranie oraz wykorzystywanie tego potencjału.

Nicola Mendelsohn, w uznaniu osobistych sukcesów w biznesie, a także globalnej roli, jaką odgrywa firma, którą reprezentuje, podczas VII Kongresu Innowacyjnej Gospodarki otrzymała specjalną nagrodę, przyznawaną przez Krajową Izbę Gospodarczą – Złoty Parasol.

Powrót